lördag 7 mars 2009

Belladonna

Belladonna (Atropa bella-donna), är en flerårig, nästan buskliknande, potatisväxt naturligt förekommande i syd- och mellaneuropa, men påträffas sällsynt förvildad i Sverige. Belladonna har smalt klockformade, brunlila blommor och blommar i juli till augusti. Frukten är ett svart, körsbärsliknande bär och hela växten är mycket giftig. Genom att droppa dess saft i ögonen förlamade kvinnorna ögats iris och pupillen förstorades. På så sätt förlorade de för några dagar ackommodationsförmågan och fick ett fjärrskådande och intressant utseende.
Belladonna är även namnet på en mycket söt varelse! Nämligen Idas ponny! =)
Vi var i ridhuset en sväng där ponny fick springa av sej lite både lös och med mammsen på ryggen! Se bara så söta vi kan vara!


Det finns tillochmed en låt om BellaDonna! http://www.bjornafzelius.com/tekster/bella_Donna.htm

Har även träffat Gun's nya häst Luanda och brottat UR henne ur transporten. Hon är den första häst jag träffat som VÄGRAT gå UT ut transporten.. Men efter lite trixande kunde vi vända henne på lämmen och hon skuttade ner på backen. Med mycket jobb, tid och energi blir hon nog en riktigt fin häst hon med! Ska se om jag kan smyga mej upp och ta några kort på henne imorgon..

Vad har ni gjort idag? =)

2 kommentarer:

Emily sa...

Nej du vet han måste få vila upp sig lite inför ikväll ;-) Ja, alltså då han ska passa upp mig. Inget annat ;-O
Hade tänkt ha en hel eftermiddag/kväll i stallet och sedan komma hem och slappa framför TVn medan han tar hand om allt annat och ger mig massage..
Men vänta nu! Så är det ju varje kväll, haha!

Linnea sa...

Vad roligt med en till hästbloggare! :)
Jag lägger till dig på bloglovin, lägg gärna till mig du med ifall du använder dig av det! :)
Belladonna hette en fölunge på ett stuteri där jag jobbade!
Kram